Gumiabroncs tanácsadó
Mielőtt kiválasztja autójára a legmegfelelőbb gumiabroncsot, érdemes elolvasni tanácsadónkat. Itt megtalálja a legfontosabb ismereteket, leggyakrabban feltett kérdéseket és válaszokat, teszteredményeket, abroncscimke információkat, stb.
Az oldal tartalmát folyamatosan töltjük, frissítjük. Ha mégsem találja meg az információt, amit keres, írjon nekünk az info@gumistart.hu email-címre vagy hívjon minket telefonon (06-70/415-4864, vagyis nyomógombos készüléken 06-70/415-GUMI). Örömmel fogadjuk kérdéseit és legjobb tudásunk szerint igyekszünk megválaszolni.
Tartalom:
1) Jelölések a gumiabroncsokon
2) Hogyan gondoskodhat gumiabroncsairól? 10 tipp a Michelin-től.
3) AZ EU-s abroncscimke
4) Hogyan készül a gumiabroncs?
1) Jelölések a gumiabroncsokon
.1). Gyártó (márkanév vagy logo)
.2). Mintázat (profil) neve
.3). Méretmegadás: 205 = Az abroncs szélessége mm-ben 55 = A magasság/szélesség arányszáma, százalékban kifejezve. R = Radial szerkezet, 16 = Keréktárcsa-átmérő (col)
.4). 91 = Terhelési index (lásd bővebben) V = Sebességindex (lásd bővebben)
.5). E = Alacsony gördülési ellenállású abroncsok
.6). Tubeless = tömlő nélküli gumiabroncs
.7). A nemzetközi előírások szerinti jelölések Pl. E4 e4(4 = Hollandia)
.8). Gyártó kódja: Gumiabroncsgyár, abroncsméret és -kivitel,
Gyártás dátuma (Gyártási hét / Év) Pl. 3509 jelentése: 2009. 35. hét
.9). T.W.I.: Tread Wear Indicator (Mintázati kopásjelző). A hosszanti mintázati hornyokban több helyen keresztirányú bordák, amelyek 1,6 mm maradék profilmélység esetén kerülnek a felszínre
.10). Gyártó ország
A képen szereplő abroncsok minden további adat az Európán kívüli országokra vonatkozik.
Általános jelölések:
Terhelési index (LI = Load Index): A gumiabroncs maximális terhelhetőségét mutatja, megfelelő (gyári előírt) nyomásérték használatával. A járműre szerelt összes gumiabroncs terhelhetőségének nagyobbnak kell lennie, mint a járműre előírt maximális gördülő össztömeg (vagyis az autó önsúlya + csomagok + utasok).
Sebességi index (SI = Speed Index): A gumiabroncs számára megengedett legnagyobb sebességet mutatja.
Egyéb jelölések:
M+S -Mud and Snow - Hóra sárra tervezett gumi nem feltétlenül téli abroncsot jelent
„Hópehely a hegyen” - kifejezetten téli abroncs, havas úton a teljesítménye legalább 7%-kal jobb, mint az átlagos gumiké
AW All weather/ 4S - Négy évszakos gumiabroncs
RF – Reinforced, megerősített kivitel
XL – nagyobb terhelhetőségű kivitel
C – erősebb, mint az RF vagy XL abroncsok, utánfutókra és kisteherautókra ajánlott
Dura-Wall - Megerősített oldalfalú off-road abroncs
FR/MFS - peremvédő
TL Tubeles- tömlő nélküli kivitel
TT – Tömlős kivitel (személy, kisteher és terepjáró autókon már nem használjuk)
TWI (Tread Wear Indicator) Ahatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es szintre beállított kopásjelző
MO - Mercedes kivitel
N0/N1/N2 - Porsche kivitel
*/M3 - BMW kivitel
RB/RBL/RW/BLT/BSL/BSW/OWL/ORWL/WLT - terepjáró gumik, oldalfal és feliratok típusa
2) Hogyan gondoskodhat gumiabroncsairól? Michelin tippek
Tíz abroncsápolási tipp
Könnyű elfelejteni, hogy a gumiabroncs az egyetlen érintkezési pont a gépkocsi és az útfelület között. Ezért rendkívül fontos megőrizni az abroncsok minőségét és teljesítményét a biztonság és a mobilitás biztosítása érdekében. Ennek érdekében azt javasoljuk, hogy tartsa be az alábbi biztonsági előírásokat.
1. Érintkezési felület
EGY KIS FELÜLET FONTOS FELADATA
Az abroncsnak az a része, amely állandó kapcsolatban van az úttal, körülbelül akkora, mint egy emberi kéz. Az Ön biztonsága, kényelme és üzemanyag-fogyasztása mind ettől a kis területtől függ. Ügyeljen rá, hogy a megfelelő gumiabroncs kiválasztása mellett rendszeresen tartsa is karban őket a legjobb teljesítmény érdekében. Ez azért fontos, mert az abroncsok:
-
jelentik az egyetlen összeköttetést a gépkocsi és az útfelület között
-
hordozzák a gépkocsi teljes súlyát, amely a saját súlyuk akár 50-szerese is lehet
-
reagálnak a vezetési manőverekre, mint például a kormánymozdulatokra, gyorsításra vagy fékezésre
-
nyelik el az út egyenetlenségeit
2. Az abroncs kopása és a futófelület mélysége
GYORS ÉS KÖNNYŰ BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉS
Feltétlenül ellenőrizze rendszeres időközönként az abroncs futófelületének mélységét és cserélje ki, ha kopott. Ez garantálja a maximális tapadást és úttartást, ami segít elkerülni a kellemetlen meglepetéseket. Cserélje ki az abroncsokat, mielőtt a futófelület mélysége eléri az 1,6 mm-t. A Michelin abroncsokat kopásjelzőkkel látták el, amelyek a futófelület fő csatornáiban találhatók és magasságuk kb. 1,6 mm. Az Ön biztonsága és mobilitása a megfelelő mélységű futófelülettől függ, mert
-
A futófelület csatornái eloszlatják a vizet a gumiabroncs alól, ami segít fenntartani a jármű fölötti kontrollt
-
Minél mélyebbek a futófelület csatornái annál több vizet tud eloszlatni és így csökkenteni a akvaplaning kockázatát
-
A megfelelő abroncsnyomás és a gépkocsi rendszeres karbantartása biztosítja az abroncsok legjobb teljesítményét a lehető leghosszabb ideig
-
A futófelület tapad az útra, befolyásolva a fékezéshez szükséges távolságot.
3. Abroncsnyomás
HAVONTA ELLENŐRIZZE AZ ABRONCSNYOMÁST
A megfelelő abroncsnyomás csökkenti annak veszélyét, hogy elveszíti az irányítást a jármű fölött. Ezen kívül védi az abroncsot az idő előtti kopástól és a belső szerkezetének visszafordíthatatlan sérüléseitől. Az abroncsnyomás csökkenhet a kisméretű perforációk, a kerék alkotóelemein keresztül történő természetes szivárgás vagy akár a külső hőmérséklet csökkenése miatt. Havonta és hosszabb út előtt ellenőrizze az abroncsok nyomását, a pótkereket is ideértve, lehetőleg hideg állapotban (amikor a gumi állt legalább 2 órát vagy kis sebességen futott kevesebb, mint 3,2 kilométert). Ha üzemmeleg állapotban méri a nyomást, adjon hozzá 0,3 bar-t a névleges nyomáshoz. Fontos havonta egyszer ellenőrizni az abroncsnyomást, mert:
-
túl alacsony nyomású abroncs esetén nő a sérülés kockázata
-
a 20%-kal nagyobb nyomás körülbelül 10 000 km-rel csökkenti az abroncs élettartamát.
-
a megfelelő abroncsnyomással üzemanyagot takaríthat meg.